171 – Radio Houdi kopierar kassetter


Nytt avsnitt där vi undrar hur sjutton en iPhone kunde bli ett kassettband

Som trolleri förvandlades en iPhone till ett kassettband och vi pockar på att krukavgiften ska innefatta spadar också.
Aftonbladet kör en viktig artikelserie med #inteensam men en kolumnist ser inte felet han begått.
Är John lik John Candy? Vem är Anders lik?
Eric Idle efterlyser en försäkring mot religioner efter döden.
Hur lättkränkta är Håkan Hellström-fans? Och vad sa Anders Timell om John i Äntligen Morgon? Hur separerade är staten och kyrkan egentligen?
Vem blir Veckans Klappträ och friar vi eller fäller vi i Veckans Låtstöld.
Vilket är Veckans Tokiga Bibelord och hur sammanfattar Tjorven religioner?
Nytt inslag: Radio Houdi rekommenderar

Carl Stanley om spöken

https://www.youtube.com/watch?v=geQ6gdcSME4

Länkar som nämns i avsnittet
* The Nice Guys – Official Final Trailer [HD] – YouTube
* ”Att trakassera tjejer var normen” – #inteensam
* Patrik Lundber på Twitter om sexualbrott
* Copyswede fick rätt: Iphone omfattas av reglerna för privatkopieringsersättning
* LRF/GrowSwede: Utöka krukavgiften till att omfatta spadar | Cornucopia?
* Gemensam religionsundervisning – en knivig ekvation | svenska.yle.fi
* Eric Idle på Twitter: “I am very concerned I will be converted …”
* Många svenskar på plats i Rom när Elisabeth Hesselblad helgonförklaras | Katolska kyrkan.
* Podden på tiden, avsnitt 28.
* Ed Sheeran sued for $20million for allegedly copying
* Matt Cardle – Amazing (2012) – YouTube
* Ed Sheeran – Photograph (Official Music Video) – YouTube
* Första Petrusbrevet – Bibeln
* The Last Man on the Moon
* The Man from Earth (2007) – IMDb
* BEVIS FÖR ATT SPÖKEN FINNS! – YouTube


3 svar till “171 – Radio Houdi kopierar kassetter”

  1. Hej H och H. Jag förstår inte ert motargumenterande att iPhone är ett kassetband. Rent tekniskt finns det stora skillnader. Den viktigaste är kanske att man inte bör trycka in en iPhone i en kassetbandsspelare då gränssnitten är inkompatibla. Men angående kassetskatten finns ingen principiell skillnad vad jag kan se. Båda kan användas och båda används för olaglig kopiering av upphovsskyddat material. Dessutom kan båda användas och båda används för annat. En iPhone är förstås också så mycket mer än bara ett lagringsmedia, men det är bara själva lagringsmediet som är belagt med kassetskatt. Så utveckla gärna era argument. Jag förstod ärligt talat dem inte alls.

    Vad jag har förstått efter att ha lyssnat på alla 170 avsnitt har vi inte samma uppfattning om upphovsrätt. Jag ser inte det som självklart att upphovsmannen till ett alster ska ha skyddade rättigheter till ett publicerat alster på det sätt som gäller idag. En av dessa skydd är kassetskatten. Den berättigas med just detta. Många (men inte alla) bryter mot upphovsrätten och detta kompenseras upphovsmännen för av denna skatt enligt en dubbel schablon. Alla betalar i proportion till hur mycket lagringsmedia de köper (men oberoende av hur var och en använder den). Och alla får ersättning i proportion till hur mycket upphovsskyddat material de sålt (men oberoende av hur mycket var och ens upphovsrätt har kränkts). Som skatt är detta inte konstigt. Alla betalar (eller borde betala) skatt efter förmåga oavsett hur mycket var och en får tillbaka. Alla behöver tex inte lika mycket sjukvård. Men i alla fall jag är inte alls avundsjuk på dem som får mer sjukvård än jag.

    Jämförelsen med krukor är förvisso rolig men haltar betydligt och missar själva poängen med kassetskatt. Det är inte att upphovsmännen får konkurrens av kopieringen som är anledningen. Utan det är att upphovsmännens egna skyddade material används på ett olagligt sätt för att minska inkomstmöjligheter för dessa upphovsmän. Krukmakare har inga speciella rättigheter över andras spadar.

    För övrigt ett bra program som vanligt. Bra jobbat gubbar!

    • Grejen är att kassettskatten är förlegad och slår fel.
      Det lilla källarbandet som producerat en CD får ingenting medan de stora drakarna håvar in pengarna.

      INGEN av oss har något emot att kreatörer får betalt. Tvärt om: Kreatörer SKA ha betalt för det de gör.

      Det handlar mer om muskler än att ge tillbaka till kreatörer. De som behöver stödet får det inte och de som rullar in pengar får fortsatta rullade pengar in på sina konton. Spotify och Apple Music ger – även om det är lite – även till de små kreatörerna (även om skivbolagen även där är de stora vinnarna).

      Martin Appel skrev en bra krönika här om denna knäppa skatt http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.660699/du-betalar-dubbelt—men-politikerna-vagar-inte-rora-kassettskatten

      Några citat därifrån:

      Den utdragna striden handlar om den så kallade privatkopieringsersättningen, eller kassettskatten som den ofta kallas.

      ..//..

      Den kom till för att ge upphovsmännen kompensation när vi konsumenter spelade in grammofonskivor på kassettband. Trots att verkligheten ser annorlunda ut i dag har vi i grund och botten kvar samma system som på 80-talet.

      ..//..

      Upphovsmännens organisationer är starka och mäktiga. Copyswede, alltså den privata organisation som hanterar privatkopieringsersättningen, har 17 anställda och intäkter på 300 miljoner kronor. Bland medlemmarna finns inflytelserika organisationer som Journalistförbundet, Författarförbundet och olika musikerförbund. Alla har ett tydligt egenintresse av att systemet inte rubbas – och att pengarna fortsätter att strömma in.

      ..//..

      För politikerna är systemet med andra ord perfekt. De kan subventionera kultursektorn med miljoner utan att det påverkar budgeten och skatterna. Det handlar ju om andras pengar.

      ..//..

      En del riksdagsledamöter har motionerat kring frågan, och alla ungdomsförbund har krävt förändring. Men varken regeringen Reinfeldt eller regeringen Löfven har gjort någonting.

      ..//..

      I dag står fysisk försäljning bara för runt tio procent av musikintäkterna och i stället är det strömmande tjänster som Spotify och Apple Music som dominerar.

      ..//..

      Det här gör att privatkopieringen håller på att försvinna. Spotify och Apple Music går inte att privatkopiera, och den som använder strömmande tjänster har inte heller det behovet. I en Ipsos-undersökning från i våras var det bara några få procent som sa att de hade privatkopierat.

      Det som har hänt när tekniken förändras är alltså att vi betalar två gånger. Först får upphovsmännen betalt när vi köper vår Iphone och sedan får de betalt när vi använder den för att lyssna på Spotify.

  2. Ni är medvetna om att det fanns motsvarande skatt på videokameror va?

    En billig videokamera kunde man (som förväntat) filma med, men om man av outgrundlig anledning (obs, ironi) skulle vilja kunna redigera sina egenhändigt filmade alster och sedan återföra dem på en videokassett och det går att kopiera tillbaka videon till kassetten i kameran – då har man helt plötsligt köpt sig en piratkopieringsutrusning som måste beskattas så att filmbolagen får betalt för min hemvideo av barnafödandet/kattungen/hundvalpen/studentfirandet/mormors 90-års dag etc.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.